Hieronder een overzicht van studiedagen en workshops (aanbod van januari tot augustus 2016). Online inschrijven is mogelijk. Tenzij anders vermeld, vindt de vorming plaats in Sig Gijzegem.
>> Download hier de brochure voorjaar 2016 in PDF
>> Studiedagen krokusvakantie
>> Studiedagen paasvakantie
>> Studiedagen buiten de vakantie
>> Workshops
>> Intensieve bijscholingscyclus: Behandelbasis bij rekenmoeilijkheden
>> Onderwijsgerichte vorming
>> Symposia
Studiedagen krokusvakantie
8 februari 2016
- Rekenzwakke kinderen leren omgaan met de rekenwereld tot 20 (Hilde Heuninck) (code 001)
- Schrijfmotoriek bij kinderen met ontwikkelingsstoornissen (Karen Van Dyck) (code 002)
9 februari 2016
- Rekenzwakke kinderen leren omgaan met de rekenwereld tot 100 (Hilde Heuninck) (code 004)
- Gender-identiteit bij kinderen en jongeren (Joz Motmans, Karlien Dhondt en Beni Monsecour) (code 005)
- Therapeutisch werken met kinderen en gezinnen: kennismaking met de oplossingsgerichte systeemtherapie ontwikkeld in het Korzybski-instituut (Myriam Le Fevere de Ten Hove) (code 006)
10 februari 2016
- Zeven denkstappen om een probleem op te lossen: kennismaken met de cognitieve vaardigheden die kinderen aangeleerd moeten krijgen (Albert Janssens) (code 007)
- Hoortraining anno 2016: de technologie vereist maatwerk (Martine De Smit en Bianka Vandaele) (code 008)
- ICT-hulpmiddelen in de zorg: mogelijkheden en valkuilen (Sandrine De Coster) (code 009)
- Het gebruik van digitale apps en tablets in de begeleiding van kinderen met dyslexie (Sandrine De Coster) (code 010)
- Het gebruik van digitale apps en boeken in de begeleiding van jonge kinderen met taalproblemen(Eddy Hoste) (code 011)
11 februari 2016
- Ontwikkelingsgericht werken met kinderen vanuit Feuersteins gedachtegoed: een introductie(Albert Janssens) (code 012)
- Aan de slag met het ESDM, een ontwikkelingsgerichte benadering voor jonge kinderen met autisme (Katleen Smets) (code 013)
- NAH in een ICF-kader: van hulpvraag tot therapeutische aanpak (Wouter Lambrecht en Koen Matthys) (code 014)
12 februari 2016
- Initiatie in de bewegingspedagogiek gebaseerd op het werk van Veronica Sherborne (Véronique Goethals) (code 015)
- Het gebruik van digitale apps en tablets in de begeleiding van kinderen met dyslexie (Sandrine De Coster) (code 016)
- Het gebruik van digitale apps en boeken in de begeleiding van jonge kinderen met taalproblemen(Eddy Hoste) (code 017)
- Versterken van sociale vaardigheden en assertiviteit bij kinderen en jongeren (Nathalie Haeck) (code 018
- Taaldiagnostiek bij meertalige kinderen: een haalbare kaart? (Charlotte Mostaert) (code 019)
Studiedagen paasvakantie
4 april 2016
- Logopedie bij jonge kinderen: stimuleren van communicatieve interactie en taal (Begga Van De Walle) (code 003) (deze studiedag stond eerder aangekondigd op 8 februari)
- Introductie in Eye Movement Desensitisation & Reprocessing (EMDR): een effectieve behandelingsmethode bij verwerking van traumatische ervaringen (Leen Thys) (code 020)
- Grootmotorische competentie bij kinderen: nieuwe Vlaamse normen voor de KTK (Matthieu Lenoir) (code 021)
- ‘Maak me niet down’: specifieke kwetsbaarheden van mensen met downsyndroom (Karel De Corte) (code 022)
- Gezin, ouderschap en opvoeding in een migratiecontext (Birsen Taspinar) (code 023)
5 april 2016
- Diagnostiek en behandeling van ADHD vanuit een ontwikkelings- en contextperspectief: een update (Dieter Baeyens) (code 024)
- Fysieke conditie meten en trainen bij adolescenten en volwassenen met een verstandelijke beperking (Patrick Calders) (code 025)
- Cijfers liegen soms! Rekenstoornissen: een update sinds het M-decreet (Annemie Desoete) (code 026)
- NAH: iets anders (Jeroen Walravens) (code 027) (Leuven)
- Eet- en drinkmoeilijkheden bij kinderen met een motorische beperking (Chris Rampelbergh) (code 028) (Leuven)
- ACT in actie: Acceptance and Commitment Therapy (Francis Pascal-Claes) (code 029) (Leuven)
6 april 2016
- Werken met diep verstandelijke beperking en autisme (Steven Degrieck) (code 030)
- Zeer onverstaanbare kinderen snel en efficiënt beter verstaanbaar maken a.d.h.v. de fonologische methode Hodson & Paden en andere (Ingrid Herreman) (code 031)
- Mogelijkheden en valkuilen van casusbesprekingen in het kader van intervisie (Joris Ghijsels) (code 032)
7 april 2016
- Kinderen en echtscheiding (Inge Pasteels en collega’s) (code 033)
- Emotieregulatie bij kinderen en adolescenten (Caroline Braet) (code 034)
8 april 2016
- Andere zintuiglijke verwerking en autisme (Steven Degrieck) (code 035)
- Verdwaald in het dementiepaleis? Wegwijs in symptomen, opsporing, aanpak en behandeling(Sebastiaan Engelborghs) (code 036)
- Ouderbegeleiding: opvoeden doe je zo! Hoezo? (Ilse Dewitte) (code 037)
Studiedagen buiten de vakantie
- Het biopsychosociaal model en ICF (International Classification of Functioning, Disability & Health) in de gezondheids- en welzijnszorg: inleidende studiedag (Jo Lebeer, Nadja Brocatus en Dirk florin) (18 februari 2016) (code 042)
- Waarom en hoe psychomotorische tests gebruiken bij kinderen? (Griet Dewitte en Hilde Van Waelvelde) (11 maart 2016) (code 043)
- Menselijke erfelijkheid en impact op de logopedische praktijk (Mieke Breuls, Greet Hens en Ann Swillen) (14 maart 2016) (code 044)
- Onderzoek naar de cognitieve component bij stotterende kleuters, schoolkinderen en volwassenen aan de hand van de KiddyCAT, CAT en BigCAT (Martine Vanryckeghem) (15 maart 2016) (code 045)
- Rekenzwakke kinderen leren omgaan met de rekenwereld tot 1000 (Hilde Heuninck) (13 mei 2016) (code 046)
Workshops
- Hodson & Paden: onderzoek en behandeling van onverstaanbare kinderen (Imma van de Wijer-Muris en Yvonne Draaisma) (25 januari, 25 februari en 25 maart 2016) (code 047)
- Stevig in je schoenen, lekker in je vel! De psychosociale weerbaarheid van kinderen en jongeren versterken met de methode ‘Ho, tot hier en niet verder…!’ (Jooske Kool) (1 en 2 februari 2016) (code 048)
- Spraakontwikkelingsdyspraxie, bekend of gekend: de theorie omgezet naar de praktijk (Veerle Waelkens) (9 februari en 4 april 2016) (code 049)
- Het Foto-interview (Annelies De Hoop) (19 februari 2016) (code 050)
- Relaxatie voor kinderen met ontwikkelingsproblemen (Mark Liefhooghe) (4 en 18 maart 2016) (code 051)
- Taalpragmatiek bij kinderen: stimuleren van taalgebruik en communicatievaardigheid (Begga Van De Walle) (7 maart 2016) (code 052)
- Circomotoriek als creatieve psychomotorische vaardigheid (Rika Taeymans) (17 en 18 maart 2016) (code 053)
- Autisme bij (rand)normale begaafdheid voor kinderen tot 12 jaar (Delphine Callewaert) (21 en 22 maart 2016) (code 054)
- International Classification of Functioning, Disability & Health (ICF): Verdiepingsworkshop (Jo Lebeer, Nadja Brocatus, Jan Scheiris en Dirk florin) (24 maart en 21 april 2016) (code 055)
- De tablet in de remediëring en compensatie van schrijfmoeilijkheden: Hands-on workshop voor Android (alle modellen) (Birger Destoop, Isabelle Vandevyvere en Véronique Gillet) (7 april 2016) (code 056)
- De tablet in de remediëring en compensatie van schrijfmoeilijkheden: Hands-on workshop voor iOS (Birger Destoop, Isabelle Vandevyvere en Véronique Gillet) (7 april 2016) (code 057)
- Differentiaaldiagnostiek en comorbiditeit autismespectrumstoornissen, geactualiseerd volgens DSM-5 (Ilse Aerts) (14 en 15 april 2016) (code 058)
- Basiscursus bewegingspedagogiek volgens Veronica Sherborne (Level I/II) (Véronique Goethals) (15 en 29 april 2016 + terugkomdag 25 november 2016) (code 059)
- Autisme in andere culturen (Delphine Callewaert) (22 april 2016) (code 060)
- Dynamieken in groepstraining bij kinderen/jongeren (Hannes Verdru) (29 april 2016) (code 061)
- Hoe begeleid ik mensen met verlieservaring na een niet-aangeboren hersenletsel (NAH)? (Johan Maes) (3 en 27 mei 2016) (code 062)
- Werken met het Nederlandstalig Dysartrieonderzoek voor Volwassenen (NDO-V) (Simonne Knuijt) (23 juni 2016) (code 063)
- “Moeilijke ouders bestaan niet”: Coachende vaardigheden voor professionele hulpverleners (Anne Breda) (4 en 5 juli 2016) (code 064)
Intensieve bijscholingscyclus: behandelbasis bij rekenmoeilijkheden
- Verplichte basismodule (Hilde Heuninck) (start 20 januari 2016) (Antwerpen/Gent) (code 038)
- Behandelbasis binnen de rekenwereld tot 1000 (Hilde Heuninck) (start 19 februari 2016) (Antwerpen) (code 039)
- Behandelbasis bij het gevorderd rekenen (Hilde Heuninck) (start 20 april 2016) (Antwerpen) (code 040)
Onderwijsgerichte vorming
- Leerlingen met autisme motiveren en belonen in het onderwijs (Kobe Vanroy) (26 februari 2016) (code 065)
- Leerkrachten en stemgebruik: introductie theorie en praktijk (Evy De Cang) (26 mei 2016) (code 066)
Symposia
- Sterk in mantelzorg: kapstokken voor hulpverleners (10 maart 2016) (code 041) (Sig i.s.m. HoGent)
- Symposium Insigt ‘Ouders en hulpverleners: partners in de zorg?! (mei 2016) (nieuws volgt vanaf half januari 2016)